Rólunk

ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK


Az első alkalommal 2004-ben megrendezett Budapest Design Week rendezvénysorozatot a Magyar Formatervezési Tanács azzal a szándékkal hívta életre, hogy közreműködjön a design gazdasági és társadalmi szerepének tudatosításában, a design iránti bizalom növelésében és a terület szereplői közötti kommunikációban.

A Budapest Design Week a designt mint olyan innovatív eszközrendszert és szemléletet igyekszik bemutatni, mely a funkcionális, felhasználói és társadalmi igényeket harmonikusan ötvözi, és a termékek és szolgáltatások létrejöttében egyaránt nélkülözhetetlen eszköz. A fesztivál elsődleges célja, hogy a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét a designban rejlő lehetőségekre irányítsa, és bemutassa, hogy az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design milyen módokon képes olyan új minőséget és többletértéket teremteni, amely a versenyképességet növeli és lépéselőnyt biztosít a többi piaci szereplővel szemben hazai és nemzetközi téren is.

Ennek érdekében a programsorozatban egyaránt megtalálhatók a nagyközönség számára szervezett események (kiállítások, műhelylátogatások), szakmabelieket érintő rendezvények (kerekasztal-beszélgetések, szakmai előadások, konferenciák, díjátadó gálák, webináriumok stb.), illetve olyan elemek, melyek kifejezetten a gazdasági döntéshozókat segítik munkájukban (befektetői találkozók, esettanulmányok bemutatása, előadások, workshopok).

A Budapest Design Week fesztivált a nemzetközi eseménynaptárhoz igazodva minden év szeptember végén, október elején rendezik meg. Számos állandó, saját szervezésű programelemet tartalmaz, így minden évben sor kerül egy központi téma meghatározására, egy díszvendég ország bemutatkozására, valamint a szervezők évről évre számos hazai designstúdió számára nyújtanak bemutatkozási lehetőséget a Nyitott Stúdiók program keretében. Ugyancsak a rendezvénysorozattal egybekötve adják át a Magyar Formatervezési Díjat és Design Management Díjat több kategóriában, mely eseményhez minden alkalommal nyilvános kiállítás is kapcsolódik. A kreatívipari közép- és felsőoktatási intézmények a „Hova tovább?” állásbörze alkalmával kapnak bemutatkozási lehetőséget.

A designkezdeményezések iránti nyitottságot és növekvő érdeklődést jól mutatja, hogy az elmúlt években a Budapest Design Week több vidéki várossal is partnerséget tudott kialakítani, ennek köszönhetően a rendezvénysorozat időtartama alatt nemcsak Budapesten, hanem Debrecen, Eger, Győr, Pécs, Sopron, Szentendre és Veszprém városában is találkozhatnak helyi szervezésű designprogramokkal az érdeklődők.

Tekintettel arra, hogy a programsorozat elsődleges célja a hazai designvállalkozások versenyképességének növelése, bemutatkozásuk elősegítése, tevékenységük népszerűsítése, a szervezők a saját programokon túl lehetőséget nyújtanak a legkülönbözőbb szakmai partnerek (múzeumok, intézmények, iskolák, üzletek, designstúdiók, galériák stb.) önálló bemutatkozására is. A minden év júniusában közzétett részvételi felhívás iránt folyamatos és kiemelkedő az érdeklődés, aminek köszönhetően a szervezők évente 100-120 külső partner számára tudnak bemutatkozási lehetőséget biztosítani a fesztiválon.

A szervezés során a Budapest Design Week munkatársai a műfaji változatosságra is törekednek, így a fesztiválon a design legkülönfélébb megvalósulási formái kapnak teret, a formatervezéstől a divatig, a belsőépítészettől a tervezőgrafikáig, a service designtól az UX/UI designig, a hazai design-ökoszisztéma szinte minden fontos szereplőjét bevonva a programsorozatba.



BUDAPEST DESIGN WEEK 2020

2020-ban október 1. és 11. között kerül sor a rendezvénysorozatra, a járványhelyzethez alkalmazkodva hibrid formában, vagyis döntő részben az online térbe áthelyezve a programokat.

A Budapest Design Week idei központi témája a körforgásos gazdaság, amire a „Tartsd körforgásban!” mottó jegyében igyekeznek ráirányítani a figyelmet a szervezők. A témát számos program: saját készítésű kisfilmek, kis- és középvállalkozások nyílt napjai és workshopjai, online kiállítás és más események helyezik a fókuszba, elsősorban azokra a modellekre koncentrálva, amelyek jól illusztrálják, hogy a design milyen sokféle eszközzel járulhat hozzá a fenntarthatóbb jövő kialakulásához.

A rendezvénysorozat idén is két fő programtípusból épül fel: a saját fejlesztésű, valamint a külső partnerek által szervezett, a Budapest Design Week fesztiválhoz csatlakozó programokból.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is a Budapest Design Week alkalmával adják át a Magyar Formatervezési Díjat és a Design Management Díjat. Emellett rendhagyó, online sorozat formában megrendezik a Nyitott Stúdiók programot is, ami a hazai designerek, designstúdiók műhelyébe enged betekintést. A koronavírus-járvány számos magyar tervezőt, céget késztetett egyedi megoldások létrehozására, melyeket videósorozat keretében mutatnak be a fesztiválon. Szintén kisfilmek mutatnak be olyan vállalkozásokat, kezdeményezéseket, melyek esetében stratégiai szerepet játszik a körforgásos gazdaság, a témát pedig egy egyedi, interaktív, online kiállításon is górcső alá veszik a szervezők. A Magyar Formatervezési Tanács gondozásában megjelenő Start Up Guide kiadvány, mely elsősorban kreatívipari mikro- és kisvállalkozások számára nyújt praktikus és a mindenkori gazdasági és jogi környezethez igazodó vállalkozásfejlesztési tanácsokat, és teljes terjedelmében ingyenesen hozzáférhető, online formában, webinárium formátumban mutatkozik be a Budapest Design Week-en.

Közéleti személyiségek, valamint a designszakma kiválóságai mesélnek kedvenc tárgyaikról a Budapest Design Week weboldalán, ahol egyébként számos friss hírt is találunk a design világából. A „Hova tovább?” kreatívipari iskolabörze keretében tucatnyi közép- és felsőoktatási intézmény nyitja meg virtuális kapuit az érdeklődők előtt.

A júniusban közzétett részvételi felhívásra jelentkezve mintegy száz külső partner: designvállalkozás, kulturális intézmény és más partner is lehetőséget kapott a bemutatkozásra – az általuk választott online vagy offline formában. A számos online kiállítás és kollekcióbemutató, workshopok, előadások, webinarok mellett több offline programra is sor kerül – a hagyományos kiállításoktól a kézműves programokig, melyekre a hatályos közegészségügyi előírások szerint várják az érdeklődőket a szervezők.

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) már második éve a fesztivál kiemelt szakmai partnere, mely együttműködés keretében a fővárosban és két vidéki helyszínen: Győrben és Veszprémben szakmai kerekasztal-beszélgetéseket, illetve podcastokat szervez, továbbá 360 Design Budapest néven fizikai és digitális platformot is indít. A kezdeményezés célja, hogy online és offline térben egyaránt kapcsolatot teremtsen a design képviselői és a potenciális célközönség között, aminek a jelenlegi megváltozott gazdasági helyzetben még nagyobb jelentősége van.

A Budapest Design Week a fesztivál védnöke és finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, szervezője a Magyar Formatervezési Tanács.


További információért kérjük, keresse munkatársainkat!