Marozsán Erika kedvenc tárgya – Zeisel Éva kerámiája

10.1-11. Kedvenc tárgyam, Olvasnivaló

A Budapest Design Week idén új rovatot indít Kedvenc tárgyam címmel. Az interjúsorozatban elismert tervezőket és közéleti szereplőket kérünk meg arra, hogy meséljenek a számukra legkedvesebb tárgyaikról. Kérdéseinkre ezúttal Marozsán Erika színész, énekes válaszolt.

Mi a kedvenc tárgyad?

Az egyik, számomra legkedvesebb formatervező keramikus, a nemrégiben 105 évesen elhunyt Zeisel Éva. A New York-i lakásunkba egy kávéskészletet és egy gyümölcsöstálat vásároltam tőle, Budapesten pedig egy antik kereskedésnél találtam ezt az ötvenes években tervezett só-borstartót. Ezek a tárgyak számomra a legnagyobb becsben álló értékeim. Szerencsére Zeisel Éva egyik legfőbb hitvallása volt, hogy mindenki száméra elérhető áron gyártsák használati tárgyait. Az értékek mindenképp eszmei szempontból értendők.

Miért tartod „jó” tárgynak?

Zeisel Évát még halála előtt a New York-i magyar intézetben ismertem meg. Nagy megtiszteltetés volt találkozni vele, mert amikor néhány évvel azelőtt felfedeztem a munkáit, nagy rajongója lettem. Tárgyaiban a nőiesség és funkcionalitás harmonikus találkozása figyelhető meg, ahogy Éva mesélte, mindig fontos volt számára, hogy a csészéi, kerámiái a kéz vonalát kövessék, hogy mint egy fészekbe, belesimuljanak. Mindig van valami játékosság a munkáiban, a madarakra vagy akár a vízcseppre emlékeztető formai megoldásokban.

Mi a tárgy története, hogyan jutott hozzád?

Éva haláláig az amerikai Crate and Barrel-ben lehetett kapni étkészleteit, sokat megvettem belőlük, de sajnos nem mindent, ezt ma is bánom, mert már nehezen lehet ezekhez hozzájutni. A sótartóra véletlenül találtam rá, persze rögtön felismertem hogy egy Zeisel-darab, megfogott a gyöngyház zománcozása, tudniillik távoli családi rokon volt Petrik Lajos kémikus, aki a Zsolnay manufaktúrában dolgozott az eozin termékekből előállított mázon a századfordulón.

Mit gondolsz, milyen szerepet játszik a design abban, hogy ez a tárgy a kedvenced?

E tárgyak egyszerű vonalvezetése megnyugtató nekem, jó ránézni, megfogni, használni őket, miközben a konyha dísze is lett mindegyik darab. Aztán úgy is vagyok vele, hogy olyan, mintha a történelem egy szelete lenne az életemben, szeretem a sok évtizeden, kultúrán áthidaló Zeisel-tárgyakat, mert miközben szinte alig látható változásokat eszközölt terveiben – nagyon egységes az életműve –, mégis több mint nyolc évtizeden át ontotta a szebbnél szebb alkotásait, és így a huszadik század lenyomata lett.


Marozsán Erika színész, énekes

Galéria