Október 1-én került átadásra a Design Management Díj, melynek idei nyertese a Plydesign Kft. Cikkünkben a vállalkozás múltját és designra épülő stratégiáját, illetve törekvéseit mutatjuk be.
Az
Európai Bizottság dinamikus szektorként jellemzi a bútoripart,
ami annak köszönhető, hogy ideálisan lehet ötvözni az új
technológiákat az innovációval, a tervezői gondolkodás
kreativitásával és a kulturális örökséggel. Amikor az EU
szakértői ezt a kijelentést tették, akkor olyan vállalatok
lebegtek a szemük előtt példaként, mint a Plydesign.
Babits
Tamás már beleszületett a bútorgyártásba, majd amerikai
tanulmányokat folytatott, és hazatért a családi vállalkozásba,
az évtizedes gyártói tapasztalatokkal, szakembergárdával és
gépekkel bíró Licit Kft.-be. Tudatosan készült a kiváló
minőségű, nagyobb hozzáadott értékű bútorok gyártására;
szemléletváltást hozott a tradicionális családi faipari üzembe.
„A
terméktervezés különben sem egyéni műfaj – jegyezte meg a cég
másik alapítója, Kerékgyártó András egy interjúban –, hanem
folyamatos párbeszéd és
együttműködés, visszacsatolások sora.” A tervező és a gyártó
az ideális kooperáció során nem korlátozzák, hanem inspirálják
egymást, hiszen céljuk
ugyanaz:
új terméket létrehozni. Finnországi tanulmányai során
elkészített rétegeltlemez-széke
volt a bizonyíték, hogy létezik olyan ember, akivel együttműködve
a célokat el lehet érni. Így született a Plydesign.
A
két alapító úgy gondolkodott, ahogy a nagykönyvben meg van írva
„A sikeres
vállalati stratégia” című fejezetben. De ők nem csak
gondolkodtak, hanem dolgoztak és következetesen megvalósították
terveiket.
Hatéves
működése során a szervezeti struktúrába integrált
designmenedzsment-szemlélet eredményeként a 2014-ben két fővel
induló vállalkozás agilis és a digitális marketingkommunikáció
és projektmenedzsment eszközeit magabiztosan használó, nyitott,
hattagú csapattá (ügyvezető, vezető tervező, kereskedelmi
és értékesítési menedzser, projektmenedzser, PR- és
marketingmenedzser,
grafikus) fejlődött. Mögöttük ott a biztos gyártói háttér,
az évtizedes
tudás, melynek köszönhetően a cég nyitott az újításokra,
rendelkezik a szükséges
gépekkel és kiváló szakemberekkel, akik a tervezőasztalról a
szériagyártásig juttatják el a bútorokat.
Tudják,
hogy nem elég jónak lenni, jónak is kell látszani.
Kommunikációjuk világszínvonalú,
híven tükrözi a termékek és a cég minőségét. Biztosan
támogatja az értékesítést: az árbevétel több mint 80
százaléka exportból származik. Íme,
így lehet Magyarországról kilépve piacot szerezni. A Plydesign
tevékenysége
során nagy hangsúlyt fektet a tudásátadásra: aktívan
segíti az akadémiai utánpótlást, támogatja a feltörekvő
magyar designereket,
továbbá elkötelezetten részt vesz a designérzékenyítő céllal
rendezett kerekasztal-beszélgetéseken
és workshopokon.
Kijelenthetjük,
hogy tevékenységük hosszú távon a hazai bútoripar fellendülését
ösztönzi, és követendő példaként szolgál. A mai magyar
bútorgyártásban oly kevés a saját termék, miközben a Plydesign
a bizonyíték arra, hogy a bérmunka és az olcsó tömegcikkek
útvesztőjéből a designszemlélet és a magas minőségű
bútorgyártás jelenti a kiutat.
Háttérinformációk
A
2014-ben alapított bútormárka a nemzetközi porondon is
versenyképes minőségi és innovatív termékeket kínál. Emellett
kifejezett célja, hogy az alapítók által közvetített tervezői
attitűd és üzleti szemlélet segítségével ösztönözze a hazai
bútoripar fellendülését, és hozzájáruljon nemzetközi
pozíciójának erősítéséhez. A Plydesign csapata szerint a
designer feladata jóval több, mint funkciójukat betöltő és szép
használati tárgyak előállítása. Számukra a formatervezés a
társadalom és az egyén bonyolult összefüggés- és
viszonyrendszerének vizsgálatával kezdődik, termékeik pedig
valós igényekre, mindennapi szükségletekre reflektálnak.
Elsősorban különféle székek tervezésére fókuszálnak, ám
dohányzó- és étkezőasztalok is megtalálhatók a kínálatukban.
Mobiliáik minden tekintetben megfelelnek a 21. századi
elvárásoknak, legyen szó otthoni vagy közületi használatról. A
jellemzően idompréselt rétegelt lemez technológiával készülő
modellek kifinomultak, hajlított, lágy formáik
tapintásra késztetnek. A gondosan
megmunkált
felületeknek, a visszafogott formavilágnak
és nem utolsósorban a fa
meleg
tónusának köszönhetően időtálló élményt nyújtanak a
felhasználóknak. A kényelem mellett fontos szempont a bútorok
kialakításánál a gazdaságos szállíthatóság és a könnyű
összeszerelhetőség. A márka a fenntarthatóságra is gondosan
ügyel. A kivitelezésnél kizárólag FSC
(Forest Stewardship Council) minősítéssel rendelkező forrásból
származó faanyaggal dolgoznak, sőt az alkalmazott
technológia
is környezetkímélő, hiszen a rétegelt lemez felhasználása
során kevesebb hulladék keletkezik, mint a tömörfa esetében. A
Plydesign bútorok időtállók, és akár több generációt is
kiszolgálnak.
A
márka számára az együttműködésre való törekvés és a
tudásátadás is kiemelten fontos. Ennek szép példája a szoros
kapcsolat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel. Ennek keretében a
márka aktívan támogatja a feltörekvő tervezőgenerációt,
és elkötelezetten részt vesz a
designérzékenyítő céllal rendezett kerekasztal-beszélgetéseken
és workshopokon. A
Plydesign a saját kollekciók fejlesztése és forgalmazása mellett
külföldi cégeknek gyártásszervezési,
-összehangolási, logisztikai
szolgáltatást is nyújt. Ez többek között azt jelenti, hogy
felkutatja külföldi partnerei számára a megfelelő beszállítókat,
koordinálja a különféle a folyamatokat, valamint megszervezi a
végső összeszerelést és a termékek kiküldését a partner
által megadott félhez.
A
márka szlogenje – We do care (Minket valóban
érdekel) – remekül összefoglalja ars
poeticáját: pontosan azt az odafigyelő törődést
és tudatosságot fejezi ki, amely a működés minden rétegében
jelen van a
termékfejlesztéstől, az anyaghasználattól
kezdve a produktum igényességén át egészen
a vállalati kultúra színvonaláig, az üzleti és vásárlói
kapcsolatok minőségéig.
A Design Management Díjról
A Design Management Díj több mint egy évtizedes fennállása alatt széles körben elismertté vált a designmenedzsment fogalma. Láthatóvá és érthetővé tette annak mibenlétét, rámutatott fontosságára, a jó gyakorlatok és követendő példák bemutatásával pedig kézzelfogható, könnyedén adaptálható útmutatóval is szolgált. A ma már az üzleti életben is egyre ismertebb díj nyerteseinek pályamunkái eredményes eszközök sorát vonultatják fel az adott márkát esszenciálisan megmutató arculattól az ügyfélkezelés minőségén, a termékfejlesztés progresszív módjain át egészen az újfajta vállalatvezetési stratégiákig. Az elért eredmények igazolják, hogy a design alkalmazása tevékenységi területtől függetlenül a gazdasági élet egésze számára előnyt jelent. Tágabb értelemben támogatja a célok meghatározását, a közép- és hosszú távú stratégiák felépítését, a vállalati struktúra, a munkafolyamatok, sőt a humán erőforrás megszervezését is. A designfókuszú működés ahhoz is hozzájárul, hogy a vállalatvezetők könnyebben reagáljanak a váratlan helyzetekre, hatékonyabban alkalmazkodjanak a gyors változásokhoz, ez pedig olyan versenyelőnyhöz juttatja őket, ami egy változékony,
bizonytalan és egyre komplexebbé váló piaci környezetben ma már létfontosságú.
A
kezdeményezés hasznosságát a díjazottak sokszínűsége is
megerősíti: az elmúlt évek során kis- és középvállalatok,
kifejezetten designnal foglalkozó vállalkozások, kereskedelmi
cégek és non profit kezdeményezések egyaránt elnyerték az
elismerést. A díjat a Magyar Formatervezési Tanács alapította
2009-ben azzal a szándékkal, hogy a design integrált alkalmazását,
annak legfigyelemreméltóbb eredményeit megismertesse a szakmai és
a gazdasági élet szereplőivel és a nagyközönséggel. Az üzleti
pályázat olyan vállalkozások, intézmények és szervezetek
tevékenységét mutatja be, amelyek a designt példaértékűen
építették be a vállalati működésbe, alkalmazva azt minden
szinten a mindennapokban, de a nagyobb ívű folyamatokban és
stratégiai döntésekben is. A felhívást minden évben meghirdeti
a testület, és a díjra bárki jelölhet, illetve nevezheti saját
szervezetét, vállalkozását is.
A Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj idei díjazottait bemutató online kiállítás itt tekinthető meg.